In het begin…

De nieuwbouwwijk Haagse Beemden is nog in zijn prille begin. De woningen in de Hazenberg en Donkenbuurt zijn nog maar net door de bewoners betrokken. Het zijn voornamelijk jonge gezinnen met kinderen. Van buurt- of sportverenigingen is nog nauwelijks sprake. Op 26 oktober 1980 wordt het voorlopige gemeenschapshuis de Beemdentil (wat tegenwoordig ‘Buurthuis Gageldonk’ is) door wethouder Welschen in gebruik genomen. Bij deze opening presenteert de werkgroep Scouting Haagse Beemden zich voor het eerst.

In de eerste jaren is de werkgroep vooral bezig met het werven van leden, aanvragen van subsidies en het vinden van een gebouw. Er wordt besloten dat de groep een openbaar karakter krijgt. De das kleuren worden rood met grijze bies. In september 1981 starten Kabouters, Welpen en Padvindsters de eerste opkomsten. De groep neemt tijdelijk zijn intrek in de schuur van Dhr. Van der Steen. In juli 1982 gaat de groep gezamenlijk voor het eerst op kamp naar Drunen. Op 8 juli 1982 passeert bij de notaris de Akte van oprichting, waarmee Stichting Scouting Haagse Beemden een feit is.

Jaren 80

De groep groeit gestaag en wordt uitgebreid met een Verkennergroep. ‘De Houtwurm’ en ‘De Beemdentil’ vormen het tijdelijke onderkomen van de groep totdat de opbouw van ‘De Blokhut’ aan de Somerweide in 1986 zijn eind nadert. In 1989 nemen we voor het eerst deel, weliswaar onofficieel, aan de JOTA.

Jaren 90

Scouting Haagse Beemden is jarig en viert en zijn 10 jarig bestaan in 1990! De groep start met een Bevergroep, wat al snel een schot in de roos blijkt, want al snel komt er een tweede groep. De Haagse Beemden Loop strijkt neer in en om ons gebouw. De rood/grijze dassen worden verwisseld voor de tegenwoordige das blauw met groene bies.

Landelijk wordt het nieuwe aanbod voor Scouting gepresenteerd, met als belangrijkste punt de introductie van de gemengde speltak: De Esta’s. Voor het eerst wordt er ook gesproken over nieuwbouw en worden de eerste contacten met de gemeente gelegd.

Op 8 mei 1993 viert Scouting Haagse Beemden zijn 12,5 jarig jubileum. De groep gaat op kamp naar Kasterlee (België).

De nieuwbouwcommissie maakt intussen flinke vorderingen en in 1999 gaat de houten ‘Blokhut’ tegen de vlakte om plaats te maken voor nieuwbouw. Gedurende de bouw draait de groep de opkomsten in de Sporthal aan de Raaimoeren en in het ‘Kraaiennest’. In 2000 is de nieuwbouw gereed en werken een aantal vrijwilligers hard om het gebouw van binnen gebruiksklaar te maken.

In 2005

In 2005 bestaat de Scouting Haagse Beemden 25 jaar. De groep gaat gezamenlijk op kamp naar De Hoge Rielen, Kasterlee (België). Ook wordt er een reünie georganiseerd waarbij alle oud-leden en leiding worden uitgenodigd.

In 2020

In de zomervakantie van 2020 zou er net als in 2005 een groepskamp georganiseerd worden ter gelegenheid van het 40 jarig bestaan van de vereniging, jammer genoeg kon dit door onder andere de uitbraak van covid-19 niet plaatsvinden. De bedoeling is om het groepskamp naar 2022 te verplaatsen.